مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23148 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

احساس خود كم بيني و عدم اعتماد بر نفس دارم. لطفا مرا راهنمايي كنيد.
رموده ايد كه «وقتي حرف مي زنم، فكر مي كنم جلب توجه ديگران نمي شود...» اين تصور نيز ناشي از همان نگرش منفي است كه شما به خود داريد و قضاوت خودتان را به ديگران نسبت مي دهيد و فكر مي كنيد كه ديگران نسبت به شما توجه ندارند. به نظر مي آيد ساير مشكلاتي را نيز كه مطرح كرده ايد، همه ناشي از همان احساس خودكم بيني، عدم اعتماد به نفس و تلقي منفي نسبت به توانمندي هاي خود مي باشد؛ بنابراين سعي كنيد براي مقابله با اين مشكل، به راه كارهاي زير عمل كنيد: الف) ابتدا سعي كنيدنقاط مثبت زندگي خود را در يك كاغذ يادداشت كنيد و همراه داشته باشيد؛ از جمله موفقيت تحصيلي و راه يابي به دانشگاه. هرگاه فكر منفي به ذهن شما خطور مي كند، به آن نكات مثبت نگاه كنيد. ب ) سعي كنيد به توانايي هاي خود بيشتر فكر كنيد و اگر نكته ي مثبت ديگري به ذهنتان آمد، به ليست قبلي اضافه كنيد. ج ) روابط اجتماعي خود را با روش هاي زير تقويت كنيد: 1- در سلام كردن، پيش قدم باشيد، حتي به افراد كوچك تر از خود. 2- به سلام اكتفا نكنيد و سعي كنيد با افرادي كه با شما آشنا يا خويشاوندند، بعد از سلام، احوال پرسي كنيد. 3- در كلاس يا در كانون هاي فرهنگي مسؤوليتي هر چندكوچك را بپذيريد و سعي كنيد آن را خوب انجام دهيد. 4- دائماً به خود تلقين كنيد كه «تو مي تواني در كارها موفق باشي»، «تو از عهده ي اين كار برمي آيي» و... 5- كمتر در خلوت و تنهايي باشيد و سعي كنيد تا آنجا كه امكان دارد، تنها نباشيد، مگر به اندازه ي ضرورت. 6- اگر گناهي مرتكب شده ايد، توبه كنيد و مطمئن باشيد كه خداوند شما را مي بخشد، حتي شما را دوست دارد، زيرا خداوند هم توبه را مي پذيرد و هم توبه كننده را دوست دارد. خصوصاً اگر فرد توبه كننده جوان باشد. 7- هرگز از لطف و مغفرت خداوند مأيوس نباشيد و همواره با اميد زندگي كنيد. 8- داستان ها و لطيفه هاي جالب و غيرزننده را از ديگران يا كتابهاي يادبگيريد و آنها را در جمع دوستان، به تناسب تعريف كنيد. 9- به ديگران محبت كنيد و تا حد امكان دلسوزي خود را به آنها نشان دهيد. 10- هر وقت احساس كسالت مي كنيد، در صورت امكان يك دوش آب ولرم (نه سرد و نه گرم) بگيريد. 11- هر روز نيم ساعت ورزش مورد علاقه ي خود را انجام دهيد. 12- علاوه بر درس، هنر ديگري را ياد بگيريد، مثل آشپزي، خياطي، گلدوزي، خطاطي، نقاشي و....

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.